TR | EN | AR

Taksim Camii’nin Özellikleri

İstanbul’un odak noktası

Taksim Camii, İstanbul'un en yoğun arterlerinden İstiklal Caddesi ile Tarlabaşı Bulvarı'nı birleştirirken, burayı, içerdiği sosyal mekanlarla besliyor. Ayrıca taş ve prekast kaplama cepheleri ve titanyum çinko alaşım kaplı kubbeleriyle Taksim Meydanı çeperine nitelikli bir siluet kazandıran caminin tüm cephelerinden giriş yapılabiliyor. Bu sayede ise Taksim Meydanı, İstiklal Caddesi ve Tarlabaşı Bulvarı üçgeninde bir odak noktası oluşturuyor.

Selçuklu, Osmanlı, Bizans ve Anadolu mimarisi…

Taksim Camii'nin inşasında özellikle Taksim Meydanı dikkate alındı. Buranın önündeki maksem yapı, I. Mahmud döneminde yapılan bir su deposudur. Tüm proje bu tarihi eser yapıya göre planlanırken, bu kısım caminin meydana doğru bakan bir eteği gibi konumlanıyor. Dışındaki taş rengi, taşın içindeki eski Horasan harcının rengi, taşın dokusu; Selçuklu, Osmanlı, Bizans ve Anadolu mimarisinde kullanılan malzemeler modernize edilerek, biraz da renk tonlarına yaklaştırılarak yapılandırıldı. İslam mimarisinde Selçuklu, Osmanlı'nın özellikle İstanbul'un fethinden sonra Ayasofya etkisinin geliştirdiği ve Mimar Sinan ile zirveye çıkan klasik cami mimarisi formları, mekân ve kubbe anlayışları modernize bir üslupla yorumlandı. Bunun yanında 19. yüzyılda Beyoğlu'na hâkim olan mimari anlayışı da bir parça kullanılarak özgün bir tasarım oluşturuldu. Tam karşıdan bakıldığında maksemin saçakları, maksemin duvarı, üstüne koyulan pencereler, eli böğründeler, bir üst saçak, oraya inen figürler, kubbe, boşluk, taş ve bütün bunların alaşımı, titanyum çinko. Kaplamaların rengi birebir çinko renginde değil yeşil. 3 bin metrekare titanyum çinko alaşımı ile kubbe ve çatı kaplamasının yapıldığı Taksim Camii'nin cephelerinde kullanılan mermerler ise Bursa ocaklarından seçilen Emparador Light ve Isparta ocaklarından seçilmiş Aero Cream taşlarından oluşuyor.

Kubbe 33 metre yüksekliğe sahip
Kubbe 33 metre yüksekliğe sahip

Mihrap, mimber ve kürsü tasarımı geleneksel formların modern bir yorumu olarak Mimar Z. Altan Elmas, mihrap tasarımındaki Esmaül Hüsna da Hattat Davut Bektaş imzası taşıyor. İç tezyinatlarında ve hat sanatı uygulamalarında naht tekniğinin kullanıldığı Taksim Camii'nin iç mimarisinde geleneksel hat uygulamaları tercih edilirken, renkler biraz değiştirildi. Hat zemini olarak yeşil, bordo ve siyah ana renkleri oluşturuyor. Bordo yerine, kızıl kahve bordo ara rengi kullanıldı. Tepede yer alan kubbe tepe, kasnak ve Ciharyâr-ı Güzin yazılarında da bu renk bulunuyor. Kat şablonlarına göre elle kesilen ahşaptan bütün harflerin yazı kısımları üzerine de boya ve orijinal 24 ayar altın varak var. Minarelerin yüksekliği 64 metre olan Taksim Camii'nin kubbesi 33 metre yükseklikte ve içinde bir kubbe daha yer alıyor.

Taksim Camii'nin iç mimarisindeki geleneksel hat uygulamaları

Camideki hat yazıları Hattat Davut Bektaş ve Nakkaş Adem Turan tarafından hazırlandı. Caminin hatlarındaki ana mekan kubbe göbek yazısında Fatiha Suresi, ana mekan kubbe kasnağında Al‐i İmran Suresi, ana mekan orta kuşak yazısında Bakara Suresinin 285 ve 286. ayetleri ile Haşr Suresinin 20-24. ayetleri, giriş kubbesi göbek yazısında İhlas Suresi, giriş kubbesi kasnak yazısında Ayet-el Kürsi ve sonraki ayet, ana kapı üstü yazısında Nisa Suresi 103. ayetinin son kısmı ve İstiklal girişi kapı üstü yazısında ise Ra'd Suresinin 24. ayeti yer almaktadır. Caminin iç alanına asılan 6 hat levhasında; Allah (C.C), Muhammed (SAV), Ebubekir (r.a), Ömer (r.a), Osman (r.a) ve Ali (r.a) yazmaktadır.

Top–Down sisteminin kullanıldığı tek cami

İnşaat sürecinin dört yıl sürdüğü Taksim Camii'nin yapımında mühendislik açısından tüm dünyada sayılı uygulamalar arasında gösterilen Top-Down yönteminin uygulanması, Taksim'in stratejik bir nokta olması nedeniyle tercih edildi. Bu sistemle temeli yapmadan inşaatın ortasından başlandı. Ortanın üstü yapıldıkça eş zamanlı olarak temele doğru inildi. Son kısımda ise temel ve caminin büyük kubbe betonu dökülerek aynı anda tamamlanmış oldu. Yapımına binanın ortasından başlayarak altını ve üstünü eş zamanlı tamamlama olanağı veren bu yöntem sayesinde derin kuyu kazısı yapılmadan, meydana, çevre bina ve yollara hiçbir zarar verilmemiş oldu.

4 bin kişi namaz kılabiliyor

Proje sayısal veriler ışığında incelendiğinde; 2 bin 482 metrekarelik arsa alanı ve yaklaşık 16 bin metrekarelik inşaat alanına sahip. 163 araçlık kapalı otoparkıyla 2 bin 950 metrekarelik namaz kılınabilir bir alan mevcut. Kapalı ibadet alanında 3 bin kişinin aynı anda namaz kılabileceği camide dış avluda cenaze namazı kılabilecek kişi sayısı ise 2 bin 400. Kadınlar için 465 metrekarenin ayrıldığı projede, 620 kadın bir arada namaz kılabilecek. Caminin açık ve kapalı toplam namaz kapasitesi 4 bin kişidir.

Cami sosyo-kültürel alanlarla herkesi kucaklıyor

Taksim Camii, mimarisi ve dokusu itibarıyla Beyoğlu-Taksim'le bütünlük sağlıyor. Cami, bulunduğu lokasyonun dokusuna uygun bir mimari dille oluşturuldu. Geleneksel cami formlarımız modern çizgiler ve malzemelerle yorumlanmış, 19. Yüzyıl Beyoğlu mimarisinden de esinlenerek özgün bir tasarımla Taksim Camii inşa edilmiştir.

Diğer bir önemli noktası ise, Taksim'in binlerce farklı dilden, dinden, ırktan insana ev sahipliği yapan kozmopolit bir lokasyon olması sebebiyle cami hem ibadet hem ziyaret hem de herkesin kültür ve sanatla bir araya geleceği, kitabevinden yararlanıp, kafesinde kitap okuyacağı, dinleneceği, sergilerin yapılacağı bir kültür merkezine de sahip.

Rakamlarla Taksim Camii

Arsa alanı: 2 bin 482,46m²

Toplam İnşaat Alanı (m²): 16220,00 m²

Kubbe Çapı: 24,5 m

Kubbe Yüksekliği: 33.00 m

Minare Adedi: 2  (2 şerefiyeli)

Minare Yüksekliği: 64,80 m

Otopark Alanı: 10 bin m² - 165 araç, 4 otopark

Kapalı - Açık İbadet Alanı: 4.000 kişi (3000 kapalı - 1000 açık)

Dış avluda cenaze namazı kılabilecek kişi sayısı: 2 bin 400 kişi

Kadınlar İçin İbadet Alanı: 465 m² alan / 620 kadın

Erkekler için Abdest Alanı: 40 adet

Kadınlar İçin Abdest Alanı: 30 adet

Toplam Abdest Alanı: 300 m²

Bodrum ve Zemin Katlarda Salon, Sergi Salonu, Kütüphane ve Aşevi Mekanları: 1.800 m²

Sosyal Alanlar

Çok Amaçlı Salon: 812,00 m²

Aşevi: 100,00 m²

Kafe: 310,00 m²

Kitabevi: 155,00 m²

Arsa Bilgileri

Proje Adresi: Beyoğlu

Ada: 406

Pafta: 11

Parsel: 23

İmar Durumu: Cami

Parsel Net Parsel Alanı (m²): 2482,46 m²

Yapı ruhsatı tarihi (ilk alınma tarihi): 25.01.2017

Yapı ruhsatı (tadilat ruhsat tarihi): 6.08.2018

Proje Banisi ve Muellifleri

Vakfeden ve İnşaatı Tamamlayan: Elmas Ailesi / Sur Yapı (Z. Altan Elmas, C. Hakan Elmas, Ufuk Elmas ve Atilla Elmas)

Mimari Proje Grubu ve Müellifi: Vizzion Mimarlık - Mimar Şefik Birkiye

Mimari Uygulama ve Proje Grubu: Sur Yapı Mimari Grubu - Mimar Z. Altan Elmas, Mimar Belma Poturnak, Mimar Serdar Turan ve proje ekibi

Mimari Konsept Danışmanı: Konak Mimarlık - Mimar Serkan Akın

Hattat: Davut Bektaş

Nakkaş: Adem Turan

Statik Proje Grubu: MPI

Mekanik Proje Grubu: Meta Mühendislik

Elektik Proje Grubu: Enproje Mühendislik

Zemin Etüt Firması: Geostar

Asansör Danışmanı: Bylift

Yangın Danışmanı: Zeytin Danışmanlık